Att våga försvara sitt barn mot fysiska övergrepp

Vandrade tillsammans med en orolig sexåring till hans förskoleklass nu på morgonen. Någon i klassen hade varit elak och gjort honom rädd, någon som hade slagit honom och flera andra barn. Förhoppningsvis gör skolan någonting åt detta även om jag tvivlar på det. Skolor saknar ofta förmåga att hantera gruppdynamik och aggressiva barn på ett bra sätt. De gamla sättet var att uppmana sin pojke att slåss, helst hårt så att mobbaren lärde sig att det var farligt och om inte det gick så fick storebror gå in istället och ge honom ett rejält kok stryk. Jag kommer att prata med läraren men fungerar inte det så får jag väl prata med mobbaren och till sist hans föräldrar.
Fungerar inte samtal antar jag att kok stryk är vad som återstår. Skolan brukar blunda för barn som far illa är min erfarenhet. Vi får hoppas att jag har fel.
Har under dagen talat med bekanta och även de rekommenderar att min son ska slå tillbaka. Jag har reagerat starkt på vad som har hänt, det rör upp gamla minnen från min egen skoltid.

Om Daniel stintzing

Reflektioner kring historien och samtiden. Jag, Daniel Stintzing är journalist och bosatt i Skarpnäck utanför Stockholm
Det här inlägget postades i civilkurage, mobbning, mod, politics, skolan och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

