7 juni ”Infographics”

Sedan ett par månader är jag aktiv på Pinterest, det för tillfället snabbast växande sociala mediet på Internet. Pinterest är helt och kanske alltför mycket inriktat på bilder. Ett sätt att förmedla text är genom ”Information graphics” eller ”infographics”. Jag hittar inte en svensk översättning av ordet men på tyska heter det informationsgrafik. Wikipedia definierar det som ett sätt att förmedla komplicerade sammanhang visuellt, snabbt och tydligt. Jag kan också rekommendera sidan ”We love Infographics”. Ett bra exempel på hur informationsgrafik används är denna illustration av Wikipedias utveckling.

Wikipedias historia

Science fiction som Informationsgrafik
Jag kommer under juni att skriva mer om informationsgrafik och hur det går att använda den webben och varför det är en värt att lägga ned tid.

Om Daniel stintzing

Reflektioner kring historien och samtiden. Jag, Daniel Stintzing är journalist och bosatt i Skarpnäck utanför Stockholm
Det här inlägget postades i Infographics, informationsgrafik, Länkar, socialamedier, Utbildning och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

